Prašhuba Langer a spol.

Ještě jeden prašhuba: Ivan Langer. Dnes jsem ho viděl v televizi. Ten člověk není schopen nikdy a v ničem přiznat chybu. Nefunkční systém pro evidenci motorových vozidel asi rozhodně není žádný problém. Důležité je hlavně vše prošetřit, aby úředníci měli co dělat…

Korespondence s Langrovými lidmi svědčí o tom, že jaký ministr, takoví jeho úředníci. Týká se mých setkání s CzechPointem. Nějaká paní asi po měsíci zareagovala na mé spoty… (Nejprve je její odpověď, následuje moje reakce, do níž je zapracovaná reakce na ni.)

Vážený pane Chleboune,

Reaguji na Vaši kritiku systému Czech POINT.

je tomu právě jeden rok, kdy jsme spustili první Czech POINT a otevřeli občanům České republiky novou cestu pro komunikaci s úřady. Za 365 dní se nám podařilo zapojit do tohoto projektu 1 362 obcí a vydat téměř 245 tisíc výpisů.

Občanům ubylo čekání na úřadech a zdlouhavé cestování pro výpisy, které lze díky moderním technologiím vyřídit jednoduše v místě bydliště.

Je mi líto, že Vaše zkušenost s Czech POINTem není právě růžová. Věřte, že na oněch 1362 úřadech jsou některé pracovnice, které se se systémem teprve učí a nejsou tedy ještě tolik zdatné při vydávání výpisů a ověřených výstupů. Je zřejmé, že s praxí i tyto úřednice budou schopny odbavit všechny klienty rychleji a profesionálněji.

Ze strany Ministerstva vnitra bylo úřadům poskytnuto kvalifikované školení, ale je logické, že v takovém množství úředníků, kteří se systémem Czech POINT pracují, se najdou takoví, kteří neprostudovali důkladně instruktážní manuály a potom po Vás např. požadovali občanský průkaz při žádosti o výpis z obchodního rejstříku. Máte však pravdu, že by k takovýmto případům nemělo docházet. Pracovníci terminálů Czech POINT jsou pravidelně informováni o změnách, novinkách a zároveň dostávají odpovědi na jejich otázky, jejich souhrn můžete nalézt na http://www.czechpoint.cz/pages/faq/index.php.html

Věřím, že Vaše příští návštěva na Czech POINTu Vás přesvědčí, že projekt je pro občany přínosný, což lze konstatovat i z jeho využívanosti.

Dobrý den,

dovoluji si svou reakci poslat na všechny, kdo byli v kopii.

Já jsem právě dnes zachytil informaci o tom, že právě dnes se bude Vaše ministerstvo poplacávat po zádech, jaký skvělý kousek se Vám vydařil. Omlouvám se za sarkasmus, snad si mezi řádky přečtete i něco konstruktivního… Víte, já si myslím, že i v tomto případě je kvalita lepší než kvantita. Přes 1 300 zapojených obcí není měřítko kvality. Nepochybuji o přínosu, a myslím to mnohem upřímněji, než byl svého času upřímný jistý Stanislav G. Jenže bych radši ujel o 3 km víc, než abych viděl to, co jsem viděl na tom malém úřadu. Já jsem tam byl celkem dvakrát, poprvé se jim nepodařilo ani vstoupit do systému. A nejhorší bylo, že se úřednice neměly ani na koho obrátit.

Úřednice vědí, na koho se obrátit. V systému Czech POINT mají přímo uveden telefon
na help linku.

Při druhé návštěvě jsem dopadl obdobně – když po mně úřednice chtěly jméno kvůli výpisu z obchodního rejstříku, veřejné listiny, do níž se přistupuje anonymně, chtěl jsem se s dotazem obrátit na ministerstvo. Učinil jsem zjištění, že v celé instituci je jediný člověk, který je kompetentní na můj dotaz (týkající se CzechPOINTu) odpovědět. Toho se mi ale nepodařilo kontaktovat ani opakovaně. Myslíte si, že to je v pořádku?

Nevím, na koho jste dostal kontakt.a v pořádku to není.

A že je v pořádku, když se úřednice dušují, že jim na školení kladli na srdce, že mají po lidech, co si přišli pro uvedený výpis, vyžadovat nacionále? Kdybych šel pro výpis nějaké mafiózní firmy, které bych byl na stopě, měl bych docela strach, že si díky té dojemně úzkostlivé evidenci šéfové té firmy zjistí, kdo po nich jde, a zakroutí mi krkem ještě dřív, než se mi podaří něco vypátrat…

Ve školících materiálech, na webu www.czechpoint.cz ve FAQ i na školení samotném se úřednice dozvěděli, že při výpisech z veřejných registrů nemají chtít po klientovi žádné osobní údaje.

A myslíte si, že je v pořádku, když na telefonní ústředně ministerstva, které (jednoduše řečeno) má přístup k velmi osobním údajům o občanech, operátorka neví, kam mě má přepojit? A že když po nějaké asistentce chci, aby dala paní na ústředně vědět, že přepojuje špatně, kontruje otázkou „A proč bych to měla dělat?“?

K tomu se nemohu vyjádřit. Je to o lidech a bohužel s podobným přístupem se můžete
setkat i v soukromé sféře.

Omlouvám se, že tím, že se opakuji, jenom mlátím otep, která už jednou vymlácena byla. Ale chci naznačit, že mé spoty nebyly jenom kritikou CzechPOINTu (a asi bych nad tím koneckonců mávl rukou), ale také přístupu těch, na nichž podobné projekty stojí.

Přístup těch, na kterých projekt stojí je vskutku jiný. Operátorka nebo recepční projekt Czech POINT netvoří.

A ještě jeden poznatek – jednostránkový výpis z rejstříku má dvě strany. Nejde mi o 50 korun, které jsem zaplatil navíc, ale proč je třeba tisknout stránku, na které je jen hlavička a patička? To tohle nikdo během roku provozu nezjistil?

Zjistil, ale takto by byl výpis vydán i přímo na katastru nemovitostí. Systém Czech POINT nemůže měnit výpis, který je katastrem poskytnut. Bohužel, ani v těchto případech.

S úctou

Vztah té paní k českému pravopisu raději ani hodnotit nebudu. Doufám, že mě nesejme nějaká policejní mafie, ale ty odpovědi mi přijdou jako alibistické. Ještě než té paní My-Nic-To-Všechno-Někdo-Jiný odpovím, můžete mi v komentářích navrhnout, co jí mám napsat. Jinak to skončí jako vždycky a projevím svou aroganci a neúctu k lidem.

Možná o tom Chleboun blognul i tady:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Solve : *
10 − 7 =