Slovní úloha na téma Green Deal

Opětovně jsem narazil na věc, kterou moje stará opotřebovaná hlava nebere, což není v posledních dnech nic tak neobvyklého. Napsal jsem tedy na Evropskou komisi, autora Zelené dohody, Ministerstvo dopravy a Středočeský kraj e-mail nadepsaný „Slovní úloha na téma Green Deal“. V českém zastoupení Komise s tím byli hotoví prakticky za hodinu a doporučili mi obrátit se na organizátora regionální dopravy. Kraj si dává na čas a z Ministerstva mi dnes přišla odpověď.

Nejprve slovní úloha:

Jízdenka na autobus z malé středočeské obce do Berouna stála ještě nedávno 30 Kč a nedávno ji zdražili na 40 Kč. Moje auto má spotřebu 5 litrů benzínu na 100 km, a pokud tankuji kvalitní, tedy dražší (!) palivo, vyjde mě jeden kilometr na 2,145 Kč. Jedu-li autem, parkujícím 2 metry od vchodu, dojedu až tam, kam potřebuju, v době, kdy přesně potřebuju, za 38,61 Kč. Můžete mi napsat jeden jediný důvod, proč bych měl jezdit dotovaným autobusem, když stojí víc, jede jen čtyřikrát denně a cesta na zastávku a z nádraží mě stojí cca 25 minut času? A nevíte náhodou, proč ony čtyři spoje jezdí takřka prázdné?

(Já jsem ji teď po sobě musel trochu opravit, protože jsem tradičně viděl rudě, když jsem to psal.)

A teď MD, kde se tomu věnoval jeden JUDr. a v zastoupení Ing., Ph.D. (adresa je nahrazena trojtečkou, ale jinak mi dal Velký Bratr velmi jasně najevo, že mě sleduje):

Odbor veřejné dopravy Ministerstva dopravy obdržel dne 16. 10. 2023 Vaše podání, v němž patrně kritizujete drahé jízdné v linkové autobusové dopravě ve srovnání s tím, když cestu absolvujete vlastním osobním automobilem, dále nevytíženost autobusů a s tím spojenou neekologičnost dopravy. Dotazujete se, co by Vás mělo motivovat k využívání veřejné dopravy, méně pohodlné oproti cestování vlastním automobilem.

K Vašim dotazům uvádíme, že Ministerstvo dopravy nemá vliv na organizaci a cenotvorbu regionální autobusové dopravy, jejíž zajištění a nastavení podmínek spadá do samostatné působnosti obcí a krajů. V daném případě se můžete obrátit na Středočeský kraj jakožto objednatele dopravy, popř. na Integrovanou dopravu Středočeského kraje, příspěvkovou organizaci, která zastupuje v této oblasti objednatele dopravy.

Ve vztahu k Vámi uvedenému zadání slovní úlohy uvádíme, že se jedná o velmi zjednodušený ekonomický propočet nákladů za přepravu z místa Vašeho bydliště (adresa dle seznamu datových schránek: …), do nichž nelze zahrnovat jen náklady na pohonné hmoty, jak to většinou činí majitelé motorových vozidel. Opomíjenými a nezohledněnými náklady tak i v tomto případě jsou například náklady na údržbu vozidla, náklady spojené s opotřebením vozidla, náklady na jeho pojištění, náklady činnost řidiče, který se musí věnovat řízení na rozdíl od cestujícího. Další náklady nebo obtíže můžou být spojeny s parkováním vozidla, což ve městě Berouně prozatím není, jak je možno dovodit z Vašeho zadání.

K Vámi uvedené dostupnosti zastávek veřejné dopravy uvádíme, že chápeme, že určitým omezujícím prvkem může být dostupnost železniční zastávky, která je vzdálena od Vašeho bydliště cca 2 km, nicméně v blízkosti Vašeho bydliště cca 250 m se nachází autobusová zastávka Skuhrov, Hatě, která je dostupná do 5 minut rychlostí běžné chůze, a z této zastávky je zajištěno přepravní spojení do Berouna, a to linkou PID č. 637 s přímým spojením a linkou PID č. 632 s přestupem.

Možná o tom Chleboun blognul i tady:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Solve : *
8 − 2 =