Poselství České pošty
Česká pošta zdražuje od 1. května tohoto roku řadu svých služeb. Zdůvodňuje to nezbytnostmi, zejména zákonnými povinnostmi a výzvou Českého telekomunikačního úřadu. Aniž bychom pochybovali o obecné prospěšnosti takové instituce, pokusili jsme se odstavec po odstavci dešifrovat sdělení ukrytá v tiskové zprávě, kterou při této příležitosti Česká pošta vydala.
„Za účelem zachování stávajícího rozsahu i kvality služeb a plnění legislativní povinnosti poskytovat základní poštovní služby za nákladově orientované ceny mění Česká pošta v souladu s doporučením ČTÚ od 1. 5. 2016 ceny vybraných služeb.“
Jak tomu rozumět? Za to, že zdražujeme služby, s nimiž nejste dlouhodobě spokojeni, my rozhodně nemůžeme. Jednak existuje jakási povinnost daná zákonem a jednak nám to doporučil jakýsi úřad. No řekněte, můžeme ho neuposlechnout?
„Česká pošta navyšuje od května ceny vybraných služeb, a to pouze o nezbytnou částku tak, aby v souladu se zákonem i nadále zajistila krytí nákladů spojených s poskytováním těchto služeb. Česká pošta tak současně činí s ohledem na výzvu Českého telekomunikačního úřadu za účelem úpravy cen základních poštovních služeb. V opačném případě by se mohla vystavit riziku nesplnění podmínek pro úhradu čistých nákladů spojených s poskytováním základních poštovních služeb.“
Jak tomu rozumět? My už sice pěknou řádku let neumíme poskytovat základní služby, kvůli kterým nám stát platí z rozpočtu bratru miliardu ročně, protože prodáváme hlavně stavební spoření a penzijní připojištění, nabízíme zakládání účtů, a chvíli jsme dokonce fungovali jako prodejny tabáku, ale jejich ceny se zkrátka musí zvyšovat úměrně tomu, jak roste vaše nespokojenost a snaha přecházet ke konkurenci.
„Ceny našich služeb i po této úpravě zůstávají jedny z nejnižších v Evropě, přičemž objem listovních zásilek každoročně výrazně klesá, ale jednotkové náklady na jejich doručení se zvyšují,“ uvedl generální ředitel České pošty Martin Elkán a dodal: „Získané finance využíváme také na zlepšení našich služeb, rozvoj nových produktů, na investice do poboček, logistiky či zaměstnanců. Řešíme situaci, s jejímiž důsledky se setkávají naši klienti, a tím je dlouhodobá podinvestovanost pošty.“
Jak tomu rozumět? Poštovní doručovatelé sice opakovaně nechávají ve schránkách výzvu k vyzvednutí zásilky, aniž by se obtěžovali zazvoněním na zvonek, takže každý, kdo má aspoň trochu rozumu, snaží se nám vyhnout, ale pro nás to znamená, že stejně musíme živit desítky tisíc zaměstnanců, kteří v nejposlednější zapadlé vísce otevřou poštu aspoň na dvě hodiny týdně. Udržovat takovou síť je fuška a tisk nových složenek v internetovém věku taky něco stojí. A představte si, že třeba v posledních měsících, ač naše pobočky fungují jako pobočky banky, jsme na několika vybraných pobočkách konečně spustili možnost placení kartou. Takový střelhbitý rozvoj něco stojí.
„Cena obyčejného psaní se zvýší o 3 Kč. Obdobně vzroste cena doporučeného psaní, konkrétně o 4 Kč, ostatní změny se týkají mezinárodního poštovného či např. dosílky. Výhodnější ceny ve srovnání se základním ceníkem získají držitelé Zákaznické karty České pošty, kterou si mohou zdarma pořídit na pobočkách České pošty nebo prostřednictvím internetu na www.zakaznicka-karta.cz. Nové poštovní podmínky budou publikovány v předstihu na webu České pošty a budou k dispozici na všech poštách.“
Jak tomu rozumět? Pokud tu zákaznickou kartu nechcete, stejně vás donutíme si ji pořídit, protože doporučené zásilky, k jejichž výběru na poště vás automaticky vyzýváme, firmám vydáváme už jen na kartu – jinak musí vyplnit dvoustránkový formulář a zdržet tak ve frontě další tucet lidí. A protože balíky vydáváme v jiném okýnku než dopisy, jeden si dvakrát rozmyslí, jestli si třeba nakonec nekoupí i nějaké to životní pojištění, když už na té poště strávil půl dne.