Jak to chodí u keťasů

Začarovaný kruh kolem Dětských stránek, nejoriginálnějšího a jednoho z nejnavštěvovanějších dětských projektů na českém internetu, se roztáčí ve víru vášní a emocí, protože se na některé věci zkrátka odmítám dívat pragmatickýma očima.

Tenhle příspěvek je o agentuře HM, mimo jiné prodávající prostor na internetových serverech, ale všechny ostatní jsou jakbysmet stejné, jako byste to vzali přes kopírák (ostatně mám pocit, že už jsem o tom psal).

Tahle agentura mi nedávno napsala, že by měla zájem prodávat na Dětských stránkách reklamu. Protože se projektu v poslední době dost věnujeme, přišly by nějaké kačky po letech ztrát k dobru. Za obsazený reklamní prostor nabízejí garantovanou cenu, což je nepochybně fajn a člověk aspoň má pocit, že ho úplně nechtějí vzít na hůl. Jenže to jsem mohl tvrdit, dokud jsem neviděl návrh smlouvy. V ní se říká nejen to, že si HM bere polovinu z ceny účtované klientovi, což už jsem věděl a byl jsem se schopný přes to přenést, ale taky to, že cena účtovaná klientovi je jiná než cena ceníková. Moji domněnku mi ostatně vzápětí potvrdili:

„Áno je to tak v on-line reklame musíme mať cenu okolo 180Kč a potom sa rieši reálna cena a klientovi voláte s tým, že mate super akci 50% slevu atd… a dostávame sa na to čo reálne chceme.“

Takže ještě jednou – agentura HM přijde za klientem, nabídne mu prostor na internetu, který má hodnotu vyšroubovanou na 180 Kč za 1000 zhlédnutí, s tím, že mu dá báječnou slevu na půlku plus bonusy a tak dále, takže k provozovateli obsahu se nakonec nějaké fufníky (řádově 30 kaček z těch 180) dostanou, ale za tu cenu, že všichni spolu musí hrát hru na výhodné nabídky , jejíž pravidla musí přece dávno znát, a že si možná někdo na konci tohoto potravního řetězce myslí, že reálná cena reklamy na Dětských stránkách je opravdu 180 korun. A to místo toho, aby všichni férově řekli, že hodnota je menší, bavili se ne o 50% slevách a bonusech a prodejce se nakonec s provozovatelem půl na půl podělili o oněch 80 až 90 korun, které inzerent bez celé té frašky zaplatil.

Ne, všichni hrají onu hru o všeobecné výhodnosti…

Ale tím ta věc neskončila, smlouva pokračuje. Zatímco keťas se nezavazuje vůbec k ničemu (dokonce ani ne k tomu, že bude reklamu prodávat), provozovatel serveru má spoustu povinností, všechny pod hrozbou pokut ve výši několika desítek tisíc: tu že stránky budou funkční, jinde že neprodá zbylý reklamní prostor, onde že se umístění reklamní pozice nezmění (přitom jde nepochybně ovládat skriptem obchodníka, který provozovatel na server musí vložit – pochopitelně pod hrozbou tučné pokuty), na jiném místě zase když nesplní lhůtu nasazení nestandardního (!) formátu nebo za nedodržení exkluzivity.

Všechno bych to chápal, mají s tím nějaké náklady a s kůží jdou na trh oni. Zatímco oni ale podnikají v pronajaté kanceláři, já si v potu tváře, písmenko po písmenku, vydělávám na vlastní prostor, takže mi mají co vzít.

Snažil jsem se navrhnout, že výši pokuty odvineme od výdělku z reklamy. Klidně bych byl ochoten prvních x měsíců až let odkládat vydělané peníze na zvláštní účet, kde by sloužily jako kauce. Člověk z HM, který se mnou komunikoval (a dlužno říct, že vystupoval velmi vstřícně), naštěstí potkal „vedení“ (vůdčího vizionáře udávajícího směr celé společnosti, jak říká web) hned, jakmile vyběhl z kanceláře, aby se ho zeptal, zda můžou ustoupit a chovat se ke smlouvě tak, jako když ji uzavírají dvě strany.

Ale vyjádření pana PB bylo jednoznačné:

Pokuty zo zmluvy neodostranujeme, sme na trhu 12 let a sme seriózny, tieto pokuty sme nikdy neaplikovali, ale slúžia k tomu, aby nás chránili, vzhľadom k tomu, že všetky náklady sú na stráne HM.

Všechno chápu. Pořád ještě. Proč ale potom ty pokuty do smluv dávají, když je neuplatňují? A jak mám věřit tomu, že jsou seriózní, když posílají smlouvy a odmítají se s „partnery“ bavit? Proč z nich dělají debily? A proč se firmy, které mají pár stovek klientů (v lepším případě), chovají jako bájný Český Telecom?

Chleboun ze sebe debila rozhodně dělat nenechá. Chudoba totiž cti netratí.

Přeji všem agenturám klidné spaní a úspěšný život v krásných kancelářských komplexech!

Speak Your Mind

*